O asociaci
Asociace českých a moravských nemocnic vznikla v roce 1991 pod názvem Asociace nemocnic středního a malého typu ČR. Od roku 1995 existuje pod současným názvem jako zájmové sdružení 129 nemocnic a dalších zdravotnických zařízení. S cílem hájit a prosazovat zájmy svých členů zastupuje nemocnice krajů, měst i soukromé nemocnice.
__________________________________________________________________________
Vážení návštěvníci, z technických důvodů nemůžeme vkládat další informace na původní úvodní stránku. Proto byla založena tato nová úvodní stránka, obsahující informace od 31. 1. 2011.
Informace do 30.1.2011 jsou dostupné na původní úvodní stránce v menu označené názvem v závorce. Děkujeme za pochopení.
Ministr zdravotnictví se svým podpisem pod memorandy s lékaři a sestrami z února 2011 zavázal, že „bude průměrný plat lékaře zvýšen v roce 2012 o 10 %“ a že v tomto roce „bude průměrný plat nelékařů zvýšen úměrně navýšení platu lékařů“.
Z vystoupení ministra zdravotnictví L. Hegera v pořadu Události ČT1 dne 20.9.2011 však vyplývá, že ministerstvo při přípravě úhradové vyhlášky na rok 2012 s navýšením úhrad nemocnicím na platy lékařů a sester nepočítá.
Asociace českých a moravských nemocnic musí důrazně odmítnout jakoukoli snahu přenést závazky přijaté státem na nemocnice. Nemocnice již dnes jsou nuceny omezovat péči o pacienty a na jakékoli zvýšení platů lékařů a sester žádné zdroje nemají.
AČMN proto musí upozornit, že nedodržení závazků přijatých státem nelze manažersky řešit v jednotlivých nemocnicích a situace nutně povede k sociálnímu konfliktu, který bude znamenat ohrožení poskytování ústavní zdravotní péče na území celé ČR.
22.9.2011
Dohodovací řízení o úhradách na rok 2012 bez výsledku
Poprvé v historii dohodovacího řízení nedošlo k dohodě zdravotních pojišťoven ani s jednou skupinou poskytovatelů zdravotní péče.
Dokumenty ze závěrečného jednání dohodovacího řízení přineseme v rubrice Dohodavcí řízení o úhradách na rok 2012.
Z celkového počtu 11 segmentů poskytování zdravotní péče jsou známy výsledky ze 7 segmentů.
Protokoly z jednání a předložené návrhy pojišťoven i poskytovatelů jsou k dispozici v rubrice Dohodovací řízení o úhradách na rok 2012.
období | kumulativně v mld. Kč | srovnání s rokem 2010 |
leden | 16,316 | 101,75 % |
únor | 34,760 | 101,88 % |
březen | 52,605 | 102,92 % |
duben | 69,522 | 100,6 % |
květen | 87,814 | 102,3 % |
červen | 107,540 | 102,77 % |
červenec | 123,637 | 101,31 % |
srpen | 142,519 | 102,33 % |
Nebyl projednáván způsob úhrady DRG, neboť NRC ani pro druhé kolo dohodovacího řízení nedodalo žádné podklady a ředitel NRC se odmítl zúčastnit jednání.
Před hlasováním o jednotlivých návrzích se k oběma návrhům předloženým AČMN (akutní i následná péče) připojily SSN ČR a Asociace krajských nemocnic (AKN). Před hlasováním došlo k dohodě AČMN, AN ČR a AKN o stejné váze hlasu a nepřípustnosti majorizace.
Hlasování:
Žádný z návrhů zdravotních pojišťoven nezískal podporu některého s poskytovatelů a naopak. Návrh AČMN pro akutní péči získal podporu všech poskytovatelů, k návrhu AN ČR se ostatní poskytovatelé zdrželi.
Návrh AČMN pro následnou péči rovněž získal podporu všech poskytovatelů, návrh AN ČR podpořil APRIMED; AČMN, AKN a SSN ČR se zdrželi.
Dne 21.9.2011 proběhne závěrečné jednání dohodovacího řízení, kde bude sděleno, zda v některých segmentech došlo k dohodě. Protokoly z jednání se všemi předloženými návrhy budou předány Ministerstvu zdravotnictví k přípravě úhradové vyhlášky.
V posledních měsících se občas diskutovalo o dlouhodobé péči, diskuse se ale často soustředila na otázku možné finanční spoluúčasti a zpravidla záhy ustala. Ministr zdravotnictví a ministr práce a sociálních věcí deklarovali ve společném memorandu vůli domluvit se právě v oblasti dlouhodobé péče, tedy na onom problematickém „pomezí“ péče zdravotní a sociální. Snad je to určitý příslib zlepšení, domnívám se s opatrným optimismem….
AČMN se souhlasem autorky zveřejňuje článek Doc. MUDr. Ivy Holmerové, Ph.D., předsedkyně České gerontologické a geriatrické společnosti ČLS JEP, předsedkyně České Alzheimerovské společnosti a místopředsedkyně společnosti Alzheimer-Europe.
V článku uvedené odpovídá poznatkům a zkušenostem zařízení AČMN z této oblasti zdravotní péče. Realita v některých konkrétních případech je často i horší, nelze ji popsat v jediném článku.
Konkrétní příklad? VZP ČR odmítla jednomu zařízení AČMN uznat a uhradit dlouhodobou péči o šest pacientů převážně s alzheimerovou nemocí, parkinsonovou nemocí, s následky lymské boleriózy nebo v terminálním stadiu demence.
Proběhlo smírčí jednání s VZP, na kterém ze strany zástupců této pojišťovny nezazněl jediný odborný argument. Nutno podotknout, že se jednání zúčastnili ošetřující lékařka pacientů, primář zařízení a nezpochybnitelně největší autorita v daném oboru v ČR – paní docentka Holmerová.
Jak by mohl? Zástupci VZP nebyli ochotni ani přiznat, že odbornost lékařky provádějící revizi byla – dermatovenerologie. Proto na dotaz, proč se revizní lékařka pouze formálně zabývala zdravotnickou dokumentací, proč se nezašla podívat na pacienty, kteří v době revize stále byli ve zdravotnickém zařízení, nemohlo zaznít nic jiného, než že toto není předmětem revize.
Ne diskuse o zdravotním stavu pacientů a tomu odpovídající potřebě péče, ale byrokratická netečnost a odmítání jakýchkoli argumentů byla obsahem tohoto smírčího jednání. Proto spor bude muset vyřešit soud. Proti sobě budou stát lékaři, kteří pacienti denně ošetřovali, posudky odborné společnosti a na druhé straně lékaři bez potřebné kvalifikace, kteří vše znají z papírů a na konkrétní pacienty odmítli se i podívat.
Návrh VZP na úhrady akutní péče
Je svoláno na 31.8.2011.
V termínu do 24.8.2011 předložily své návrhy zdravotní pojišťovny.
Návrh VZP na úhrady následné péče
Návrh SZP na úhrady akutní péče
Návrh SZP na úhrady následné péče
Návrh VZP na úhrady akutní péče nebyl rozeslán.
Návrhy poskytovatelů
Návrh AN ČR na úhrady akutní péče
Návrh AN ČR na úhrady náslené péče
AČMN své návrhy předložila již v prvním kole dohodovacího řízení
Návrh AČMN na úhrady akutní péče
Návrh AČMN na úhrady následné péče
Své stanovisko předložila Asociace krajských nemocnic
(AČMN k tiskovému sdělení VZP)
Tvrzení VZP o dramatickém poklesu výběru pojistného je lež. V roce 2008 došlo v historii k nejvyššímu výběru pojistného – 208,9 mld. Kč. Nárůst oproti předchozímu roku byl 4,87 %. V roce 2009 se vybralo 208,8 mld. Kč, jen o 0,111 mld. Kč méně. Pokles byl pouhých 0,05 %. V roce 2010 byl již nárůst 101,88 %, za období leden – květen 2011 je nárůst 102,3 %.
V roce 2007 bylo vybráno 199,2 mld. Kč, v roce 2010 to bylo už 209,3 mld. Kč. Rozdíl je + 10,1 mld. Kč. To je ten dramatický pokles?
V roce 2011 platí VZP nemocnicím necelých 100 % úhrady roku 2009 a to i s navýšením na platy lékařů. Ale i to se jí zdá moc a ještě tyto úhrady jednostranně snižuje.
Jak si VZP vůbec může dovolit označovat jí vybrané nemocnice za neúspěšné? Hodnotí snad nemocnice VZP za neúspěšnou ve srovnání s jinými zdravotními pojišťovnami, protože má finanční potíže?
VZP poukazuje, že některé nemocnice mají prázdná lůžka, přebytečné porodnice. Ale úhrady na 95 % chce snížit všem nemocnicím. Nebere v úvahu, že momentálně nezaplněná lůžka žádná pojišťovna nehradí, že se hradí jen poskytnutá péče. A pokud jde o porodnice – mnohé budoucí maminky si musely zajišťovat porodnice půl roku předem, bez pomoci pojišťovny, která je povinna jim zajistit péči, některé ležely dokonce na chodbách. To vše byl důsledek předchozího kola rušení „nadbytečných“ porodnic.
Co by tomu říkala VZP, kdyby nemocnice začaly poukazovat, že tato největší pojišťovna má 3,5 tisíce zaměstnanců, což se rovná téměř 1/3 všech nemocničních lékařů? A ne vždy hůře placených. A byla nemocnicemi vyzývána k úsporám, ke snižování přebujelého aparátu a počtu nadbytečných budov.
Nemocnice to nedělají. Považují VZP za rovnocenného smluvního partnera. A VZP by se měla chovat stejně.
S ohledem na množství dotazů týkajících se údajného rozporu mezi stanoviskem VZP ČR v dohodovacím řízení o úhradách na rok 2012, kde VZP ČR (a zdravotní pojišťovny jako celek) navrhuje 5% snížení úhrad nemocnicím, a skutečností, že se v příštím roce očekává růst výběru pojistného o 2 %, sdělujeme, že zde žádný rozpor není.
Tiskové sdělení VZP - celý text
Zástupci nemocnic byli po včerejším jednání dohodovacího řízení o úhradách nemocnicím v roce 2012 mediálně zdrženliví. Doufali, že snaha zdravotních pojišťoven snížit úhrady v příštím roce na pouhých 95 % dosavadních úhrad a to bez zahrnutí zvýšených úhrad na platy lékařů a sester, je jen výchozím postojem, o kterém je možné dále jednat.
Když zdravotní pojišťovny samy svůj požadavek na drastické snížení úhrad nemocnicím samy zveřejnily, potvrdily vážnost tohoto záměru.
K tomu AČMN musí upozornit, že inflace jen v roce 2011 se přiblíží 2 %, v roce 2012 lze v důsledku zvýšení DPH očekávat její růst nad 4 %, nezahrnutí nárůstu úhrad na platy lékařů a sester představuje další 2 % současných úhrad. Při nominálním snížení úhrad na 95 % bude představovat meziroční snížení reálných úhrad nejméně 13 %. To české zdravotnictví ještě nezažilo.
Pokud ČR dodrží svůj závazek z Memoranda podepsaného s protestujícími lékaři a navýší platy lékařů a sester v roce 2012 o 10 %, při téměř 60 % podílů platů na nákladech to bude znamenat dalších 6 % chybějících prostředků.
Proto AČMN na jednání navrhla zachovat úhrady v roce 2012 na úrovni 100 % letošního roku, valorizovat je podle skutečného průběhu inflace obsahující i dopady zvýšení DPH a zahrnout i státem vyjednané a garantované navýšení platů. Ostatní asociace nemocnic tento přístup podpořily.
Pokud by zdravotní pojišťovny na svých návrzích setrvaly a úhradová vyhláška MZ byť jen z části jejich názor akceptovala, nemocnice by dokonce musely mzdy snížit a na obzoru by byl další konflikt ve zdravotnictví nesrovnatelný s tím, co jsme zažili na počátku roku 2011.
To je podstata návrhu věcného záměru zákona o dlouhodobé péči, který je v součastnosti v připomínkovém řízení.
Připomínky AČMN přikládáme
Připomínky AČMN k návrhu věcného záměru zákona
Z Ministerstva zdravotnictví AČMN obdržela návrh věcného záměru o dlouhodobé péči. Po prvním přečtení návrh vyvolává více otázek, než na které odpovídá.
Návrh byl rozeslán zařízením AČMN k připomínkám. Žádáme i další zájemce o jejich názory a připomínky.
Jistě nelze považovat za správné účelově přijímat zákony a to i v případech, mají-li napravit něco, co bylo dlouhodobě přehlíženo. AČMN dlouhodobě kritizuje hromadění zůstatků na účtech zdravotních pojišťoven místo toho, aby byly využity na poskytování zdravotní péče.
Přes 35 mld. Kč se nahromadilo na účtech zdravotních pojišťoven v roce 2008. Snad jako důkaz toho, že zdravotní pojištění se dá provozovat ziskově, snad i jako závdavek budoucím vlastníkům v době, kdy ministr Julínek připravoval privatizaci zdravotních pojišťoven. Od té doby AČMN pravidelně informuje o výši zůstatků na účtech i na těchto stránkách.
Od té doby se i výše zůstatků podstatně snížila, část rezerv musely pojišťovny použít na financování péče v době ekonomické krize. Dokonce tvrdily, že žádné zůstatky na účtech již nemají.
Byly to právě zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, které před rokem na dohodovacím řízení o úhradách na letošní rok první přišly s návrhem na snížení úhrad nemocnicím. Když AČMN na jednom jednání písemně předložila čísla o výběru pojistného a o zůstatcích na účtech zdravotních pojišťoven, zejména ze strany některých zaměstnaneckých pojišťoven zazněly hlasité protesty.
Asi nebylo náhodou, že to byly ty samé zdravotní pojišťovny, které nedávno nejdůrazněji odmítly navýšit úhrady na platy lékařů. Asi nebylo náhodou, že ministr L. Heger pojišťovnám, které nejvíce protestovaly proti návrhu na vrácení svých přebytků do systému, připomněl jejich neochotu dodržet úhradovou vyhlášku a přidat na platy lékařů.
Nyní zvolený postup odčerpat některým pojišťovnám jejich přebytky je jistě nesystémový. Ale zdravotním pojišťovnám, které – majíce takové přebytky – ještě prosazovaly snížení úhrad nemocnicím, nelze přát nic jiného.
období | kumulativně v mld. Kč | srovnání s rokem 2010 |
leden | 16,316 | 101,75 % |
únor | 34,760 | 101,88 % |
březen | 52,605 | 102,92 % |
duben | 69,522 | 100,6 % |
květen | 87,814 | 102,3 % |
Málokterý ministr stávající vlády našel odvahu postavit se proti záměru zvýšené sazby DPH bez jakýchkoli výjimek, schopné zdevastovat některé specifické oblasti společnosti, zdravotnictví v prvé řadě.
Proto je nutné ocenit návrh ministra Hegera z navrhovaného navýšení DPH vyjmout léčivé přípravky, potraviny pro zvláštní lékařské účely a zdravotnické prostředky, s nímž dnes přichází na jednání vlády o zvýšení DPH.
Možná jej v tomto záměru posílilo i výrazné stanovisko ze Shromáždění delegátů AČMN, jemuž byl před měsícem přítomen a na kterém v přednesené zprávě zaznělo:
„Připadá nám nepřiměřené, aby zdravotnictví od roku 2013 sanovalo státní rozpočet téměř 10 mld. Kč, vybranými z DPH za léky a zdravotnické prostředky. Připadá nám nespravedlivé, aby každý nemocný, vedle spoluúčasti za léky, která je ze všech spoluúčastí nejvyšší, platil od roku 2013 z každé stokoruny za léky dalších 17,5 % do státního rozpočtu. Nejen v AČMN je diskutována možnost osvobození léků a zdravotnických prostředků od DPH. Pokud by k tomu došlo, pak by zvýšení DPH bylo možné kompenzovat přímo ve zdravotnictví. Jestliže snahy o úpravu DPH z knih mohou najít podporu u ministra kultury, chtěli bychom poprosit ministra zdravotnictví o totéž. Věříme, že k takové snaze by získal podporu nejen všech zdravotníků, zdravotních pojišťoven, ale především pacientů a všech občanů.“
Ministerstvo zdravotnictví předložilo do připomínkového řízení další novelu zákona č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění. A to v době, kdy předcházející tzv. malá novela téhož zákona teprve prošla prvým čtením v poslanecké sněmovně.
Má se tedy novelizovat něco, ale ještě se neví co, neboť není známo, co a v jaké podobě z předchozí novely poslanecká sněmovna a senát schválí.
Novelizace novely je předkládána z důvodu uvedení v soulad zákona o zdravotním pojištění se zákonem o zdravotních službách, zákonem o specifických zdravotních službách a zákonem o zdravotnické záchranné službě.
Ale tyto zákony ještě neexistují. Jejich návrhy teprve procházejí vnějším připomínkovým řízením, není známo v jaké podobě jím projdou, v jaké podobě je jako vládní návrhy schválí vláda, nemluvě o tom, co přijme poslanecká sněmovna a senát.
Takový problém se v legislativě řeší odložením účinnosti nových zákonů, aby do data této účinnosti bylo možné související normy s nimi uvést do souladu.
Přílišný spěch může přinést jen legislativní chaos.
Návrh zákona
Důvodová zpráva
Připomínky AČMN k návrhu novely
Sebeobrana lékařů
Společné stanovisko lékařů k reformním záměrům ministra zdravotnictví
1. Signatáři nemohou souhlasit s připravovanou reformou, která posiluje pozici zdravotních pojišťoven na úkor pacientů (řízená péče) i lékařů (smluvní nejistota, omezení autonomie lékaře v rozhodování o dg. a th. postupech).
2. Signatáři nesouhlasí s tím, aby byla zpochybňována nabytá práva soukromých lékařů tím, že budou nuceni absolvovat proces přeregistrace svých zdravotnických zařízení.
3. Signatáři nesouhlasí s tím, aby zdravotní pojišťovny získaly právo finančími pokutami trestat zdravotnická zařízení, tedy své smluvní partnery.
4. Signatáři nesouhlasí s tím, aby o síti zdravotnických zařízení rozhodovaly zdravotní pojišťovny. Naopak požadujeme závaznost výsledků výběrových řízení konaných před uzavíráním smluv pro zdravotní pojišťovny a zároveň přesnější definování členů výběrových komisí tak, aby byl vyloučen střet zájmů.
Podkladový materiál pro Shromáždění delegátů AČMN
Výběr pojistného a zůstatky na účtech
Zdravotní pojišťovny zatím neuhradily navýšení úhrady, které ke splnění dohod o zvýšení platů mezi státem a protestujícími lékaři stanovila novela úhradové vyhlášky. Výplatní termín za měsíc březen, v němž již platy měly být zvýšeny, proběhl v polovině dubna. V zájmu zachování sociálního smíru většina nemocnic zvýšené platy vyplatila. Tímto způsobem úvěrovala zdravotní pojišťovny a závazky, které na sebe stát přijal.
Následující tabulky ukazují, jak zdravotní pojišťovny uhradily březnovou zálohu na navýšenou úhradu, stanovenou vyhláškou a jak uhradily navýšení platů sester za rok 2010, stanovené rovněž úhradovou vyhláškou na rok 2010.
Tabulka - jak jednotlivé ZP hradí na platy lékařů
Tabulka - jak jednotlivé ZP hradí na platy sester
Údaje v tabulkách aktualizovány ke dni 22.4.2011
Dne 21. 4. 2011 se v Praze sešlo Shromáždění delegátů AČMN. Jednání se zúčastnil ministr zdravotnictví Leoš Heger, náměstek ministra P. Nosek, delegace Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče vedená předsedkyní D. Žitníkovou, předseda LOK-SČL M. Engel, zástupci ostatních asociací a sdružení nemocnic a zástupci zdravotních pojišťoven.
Jednání se zabývalo příčinami a následky nedávné krize ve zdravotnictví, plněním dohody mezi státem a protestujícími lékaři, postoji pojišťoven k plnění úhradové vyhlášky, zálohováním státu a zdravotních pojišťoven zdravotnickými zařízeními, dopady zvýšení DPH na zdravotnictví a nemocnice, návrhem na osvobození léků a zdravotnických prostředků od DPH, restrukturalizací lůžek, přípravou vyhlášky o personálním vybavení zdravotnických zařízení a dalšími otázkami.
Téměř dvouhodinové diskuse se zúčastnil ministr zdravotnictví L. Heger a odpověděl na množství otázek delegátů. Mimo jiné upozornil zdravotní pojišťovny, že nedodržování úhradové vyhlášky je nepřijatelné, sdělil, že bude jednat s řediteli zdravotních pojišťoven odmítajících dodržovat vyhlášku a upozornil i na možnost správního řízení. Současně vyzval nemocnice „k jednání“ se zdravotními pojišťovnami.
Delegáti poté přijali rozsáhlé usnesení, v němž mimo jiné přijali závěr připravovat a podávat hromadné žaloby na zdravotní pojišťovny včetně návrhů na vydání platebního rozkazu.
Hlavní obsahové okruhy ve zprávě o činnosti
Usnesení Shromáždění delegátů AČMN
Unie zaměstnavatelských svazů, jejímiž členy jsou asociace nemocnic včetně AČMN, zdravotní pojišťovny a další organizace ze zdravotnictví považují za nezodpovědné činit rozhodnutí bez analýzy dopadů nejen na zdravotnictví, ale i školství, sociální služby a kulturu.
Asociace českých a moravských nemocnic má zájem, aby dohody mezi nemocničními lékaři a státem byly naplněny beze zbytku.
Proto se již 8. 3. 2011 obrátila na VZP ČR a Svaz zdravotních pojišťoven ČR s návrhem projednat postup k zajištění předběžných měsíčních úhrad na činnost lékařů podle novely úhradové vyhlášky.
Navrhovaná jednání se nepodařilo uskutečnit v termínu, který by umožnil úhrady zdravotních pojišťoven promítnout do výplat za měsíc březen.
Protože většina zdravotních pojišťoven teprve hledá způsob realizace tohoto závazku z novelizované vyhlášky, Rada AČMN doporučila všem členům AČMN samostatně fakturovat předběžnou úhradu za měsíc březen ve výši stanovené vyhláškou č. 396/2010 Sb. ve znění vyhlášky č. 46/2011 Sb.
Obdobný postup Rada AČMN doporučila zvolit i u navýšení na platy sester stanoveného uvedenou vyhláškou.
Nadále přitom platí nabídka AČMN zdravotním pojišťovnám k jednání o způsobu zaplacení předběžných úhrad za měsíc duben a měsíce následující.
Rada AČMN doporučila uplatnit tento jednotný postup také z důvodu, že neplnění dohody uzavřené mezi lékaři a státem by se mohlo obrátit proti nemocnicím. Pokud by se nepodařilo naplnit výše uvedenou dohodu v roce 2011, nebude reálné její splnění ani v letech 2012 a 2013, kde platové nárůsty mají být podstatně výraznější a uplatněny již také u sester.
AČMN o zvoleném postupu informovala ředitele všech zdravotních pojišťoven, Lékařský odborový klub - SČL, Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče a také ministra zdravotnictví L. Hegera.
Ke dni 31.12.2010 zůstatky na účtech všech zdravotních pojišťoven dosáhly přes 24 mld. Kč, z toho na základním fondu zdravotního pojištění přes 16 mld. Kč.
období | kumulativně v mld. Kč | srovnání s rokem 2010 |
leden | 16, 316 | 101,75 % |
únor | 34, 760 | 101,88 % |
březen | 52,605 | 102,92 % |
DPH | 20 % | 14 % | 17,5 % | |
Výdaje na léky distribuované v ČR (2009) | 80 | + 8 | + 3,2 | +6 |
Zdravotnické prostředky (2009) | 22 | +2,2 | +0,88 | +1,65 |
Teplo |
cca 30 |
+ 3 |
+ 1,2 |
+ 2,25 |
Sekundární dopad zvýšení DPH ve zvýšení ostatních cen |
cca 5 |
+ 0,5 |
+ 0,2 |
- 2,2 |
Celkem | cca | 13,7 | 5,48 | 7,7 |
všechny ZP | VZP ČR | |
Nemocnice: | 99,4 % | 97,9 % |
- ambulance | 99,3 % | 97,5 % |
- akutní lůžková péče | 98,9 % | 97,5 % |
- následná péče | 98,6 % | 98,3 % |
LDN | 98,7 % | 97,4 % |
Ošetřovatelská lůžka | 98,7 % | 97,3 % |
Hospice | 99,5 % | 98,7 % |
všechny ZP | VZP ČR | |
Léky na recept v nemocnicích | 96,3 % | 93,1 % |
Centrové léky - lůžka | 105,0 % | 104,4 % |
Centrové léky - ambulance | 107,0 % | 108,5 % |
období | kumulativně v Kč | srovnání s rokem 2010 |
leden | 16 316 404 324 | 101,75 % |
únor | 34 760 245 636 | 101,88 % |